Pages

Tuesday 5 March 2013

Sayangi Abah Kita

dipetik daripada emel seorang kawan....

Abah aku baru meninggal 5/8/2002 (beberapa minggu yang lepas)....apa yang aku tulis di sini adalah untuk mereka yang masih ada lagi orang tersayang, untuk terus menyayangi dan berjasa sebelum menyesal.....

kematian abah amat meninggalkan kesan yang mendalam apatah lagi meninggalkan mak yang keseorangan. anak-anak semua dah besar..kerja semua jejauh..hidup ini seolah tiada erti..selama ni, suka duka..pasti telefon dan maklumkan pada mak dan abah..kalau naik gaji..dapat keputusan bagus dalam peperiksaan dan lain lain..pasti telefon mereka supaya mereka gembira..kalau boleh mahu terus berada di kampung menemani mak yang terus menangis..syukur, abah mati dalam pelukan mak yang mengucap dua kalimah syahadah..di telinga kirinya...dan aku ketika itu, mengucap dua kalimah syahadah di telinga kanannya....
ini adalah kali pertama aku melihat kematian..masih terbayang...abah memandang jauh ke hadapan dan matanya ke atas..sambil mengucap dua kalimah syahadah dan memejamkan mata...sungguh cepat dan tenang...semoga roh abah di tempatkan di kalangan yang beriman..syukur sembahyang jenazah abah lebih dari 100 orang...syukur abah dikebumikan dengan selamat....

sejam sebelum kematian..sempat berbual dengan abah. abah kata kalau nak beli kereta tunggulah 2005. bila time AFTA nanti kereta honda jatuh harga. bolehla bawak mak berjalan jalan..waktu tu abah dah sihat..dah selera makan...pastu abah suruh pergi buat kad pengenalan baru esok. sebab abah dan mak baru amik kelmarin.. abah kata sehari je buat..tak payah amik gambar kat kedai gambar. diorang guna kamera digital kat ofis jer..tapi abah kata jangan pakai baju putih, nanti gambar tak clear...tapi tak sangka, esoknya aku pergi ke sana bukan untuk buat kad pengenalan tetapi buat sijil kematian abah.....

apabila Izrail datang mengambil nyawa..kita tak boleh mencepat atau menganjak walau sesaat..sampai sekarang masih terbayang keadaan abah waktu tu..tapi amcam tak sangka, abah hanya tengok ke atas dan tutup mata...badan tidak bergoyang walau seinci..abah cuma nak baring..sambil mulut mengucap syahadah....

pertama kali pergi ke rumah jenazah..pertama kali naik van jenazah..pertama kali buat sijil kematian..pertama kali tak tidur 2 hari...pertama kali asyik menangis..pertama kali menimbus kubur...pertama kali menjirus air mawar..semuanya pertama kali...dan pertama kali aku takkan jumpa abah lagi....

aku memandikan abah...memasangkan kain ihram sebagai kain kapan...kain ditutup muka abah, aku mencium dahi, pipi kanan..pipi kiri..dan bangun..tetibe hati aku ingin mencium lagi...aku membongkokkan kaki dan mencium dahinya semula...ciuman ini adalah ciuman yang terakhir...semasa kecil aku selalu cium abah..tetapi bila dah besar sudal lama tidak mencium pipinya...ya Allah ,tuhan segala alam..aku dan abang angkat jenazahnya....dan mengebumikannya....hati ini sayu mengenangkan pemergian abah yang tercinta..mak hanya memandang dengan mata sayu....penglihatannya kosong..setelah 36 tahun hidup bersama...kini tinggal seorang.....

selaku seorang anak...aku tahu bagaimana kasih sayang seorang abah...abah seorang yang pendiam..sabar..alim...jemaah masjid, bendahari masjid dan pelbagai amanah kebajikan dilakukannya..aku selama ini tidak pernah meluahkan kasih kepada abah secara terus terang...memang sayang abah..cuma..dengan abah saya hormat dan memendam kasih saya...lainnya pula dengan emak..yang sentaisa berterus terang..seringkali tidur di peha emak hingga ke hari ini...

kelmarin aku baca diari abah. tak sangka pula abah tulis diari..tiada apa dalam diari tu melainkan perkara anak anak nya...semuanya berkisar tentang anak anak...aku sendiri tak ingat bila aku beli kereta. tapi abah catat...18 februari..shairizal beli kereta satria hijau...1.6..abah catat setiap kali anaknya telefon beserta waktunya..sekali tu jam 1 pagi aku telefon dari kl...abah pun catat...semuanya abah catat berkenaan anak anaknya...abah catat shairizal balik pukul 2 tengahari bawa keropok dll....abah catat kak sue keguguran..abah catat abang shaifol ke kl...menangis kami semua baca diari tu....

abah sayang anak anaknya...tak pernah tunjuk...sebab abah lebih suka mendiamkan diri dan tidak bercakap pasal orang...begitu juga dengan orang lain..abah hanya banyak cakap pasal ilmu agama dan berkenaan anak anaknya sahaja..ada kawan kampung abah baru ni cakap.."abah kamu masa hidupselalu cakap asal anak anaknya saja..sorang keje sana sorang keje sini..dia bangga ada anak macam korang"...tapi jauh di sudut hati aku..aku masih terkilan sebab aku selalu fikir yang aku bukan anak yang baik.....

abah memang suka tulis..kalau fail atau dokumen pasal kereta, rumah, bil, kedai dll semuanya tersusun...aku terjumpa buku nota kuliah subuh abah yang terbaru...catatan terakhir abah tulis "hati orang yang beriman sentiasa ingat kubur"...abah gariskan perkataan ingat kubur...dan kami bersyukur sememangnya abah telah bersiap sedia untuk meninggal...dan menyerahkannya kepada Allah untuk melepaskan siksaan kubur dan api neraka....abah memang suka budak kecik...pantang anak saper pasti dia dukung...bawak berjalan...cucu cucunya kalau balik pasti nak tidur bersama...kini semuanya tiada....

ya Allah...aku tak tahu bagaimana kehidupan untuk diteruskan...tanpa abah....baru bercadang nak balik dan bernekad bonus tahun ni nak kasi abah seribu mak seribu....tapi Allah lebih menyayanginya....abah meninggal 5hb...tak sempat merasai bonus pertama anaknya yang baru masuk 10 ogos 2002...kali nie tak sangka bonus banyak digunakan untuk  majlis tahlil dan batu nisan untuk abah...

tok imam ada cakap dengan kami..."kubur ayah dikorek..pastu ditanam...tanahnya masih penuh kat tepi...terlebih tandanya seorang yang pemurah..sedangkan ada kubur yang dikorek dan ditimbus semula..masih tak cukup tanah....abah kamu wajahnya senyum je walaupun dah meninggal..abha kamu waktu dimandikan dah bersih..takder kotor najis pun takder.."...perkara itulah yang menyedapkan hati kami...untuk jadi seperti abah...sembahyang jumaat minggu sudah di masjid..aku memulangkan semula duit masjid dan buku akaun yang abah pegang selaku benahari...sambil mengira kutipan jumaat hari tu, tok imam dan bilal turut menangis..."dulu abah kau yang tolong kira pastu tulis kat white board tu"....ini semua membuatkan aku terpanggil untuk kembali ke  kampung walau keje apa sekalipun....

ya Allah...sesungguhnya kematian ini memberi hidayah kepadaku...talkin buat abbah masih segar.."wahai Hj Badzri bin Hajah Habsah..ketahuilah kamu bahawa mati itu benar, kiamat itu benar..Allah itu benar"..dan kita yang hidup pasti akan pergi jua...lelaki berat tanggungjawabnya...suami menanggung dosa isteri dan anak anak...insha allah selaku anak anak kami telah dibekalkan dengan ilmu agama...cuma aku kini lupa untuk mengamalkannya sejak mula bekerja...setelah terlupa dengan nikmat Allah...mak juga seorang yang solehah..

dulu mak dan abah tiap waktu ke masjid dekat rumah berdua...tapi sekarang ni mak kata mak takut nak ke masjid seorang diri...takut tak tenang hati teringat abah...inilah perasaan aku sekarang...buat korang yang masih ada abah, jadikan iktibar..cuim pipi abah sebelum ciuman terakhir...dan curahkan kasih sayang tanpa berselindung..tunjukkan....

No comments:

Post a Comment