Pages

Thursday 7 March 2013

Kuih Paling Ganas



Kuih yang kat atas ni namanya lompat tikam..salah satu kuih tradisional kat Kelantan…Lompat tikam?? Agak pelik kan nama kuih ni..dan lagi pelik sebab ia tak menggambarkan langsung perkaitan antara nama dengan rupa kuih ni…sape la agaknya yang letak nama kuih ni yer? Sungguh “gedebe” bunyi nya..huhuhuhu
Walaupun namanya agak ganas, maybe bleh dikategorikan sebagai 18SG, tapi dari segi rasa dan rupa bentuknya takde la ganas manapun…comel ape kan?? Ade kaler merah, hijau, putih, hitam…rasanya pun sedap..ade rasa manis-manis, lemak, masin..kira ok laaaa….
Nak kata peberet, tak la peberet mana kuih ni,..tapi kekadang, kalau rasa teringin nak makan tu, licin jugak sepinggan aku bedal..ngeh3…bagi pendapat aku la, kesedapan kuih ni terletak pada kelembutan tepung yang kaler hijau tu beserta dengan lemak masin dan manisnya kuah gula melakanya…kalau santan tu dah pekat, lemak tapi tepung tu keras kedengkung, dia akan spoiled jugak rasa kuih ni….
Sejujurnya aku cakap, aku tak tau langsung nak buat kuih ni…bila teringin nak makan, biasanya aku akan melilau carik kat kedai..bukan apa, aku nak tolong usahawan-usahawan kuih tradisional tu cari makan..kalau semua kuih aku pandai buat, kesian la dorang kan…dah tak laku kuih yang dijual..nampak tak?? Betapa prihatinnya seorang yang aku ni….
 
Kadang-kadang, kalo balik umah mak mentua aku, dia selalu jugak buat kuih ni….mak mentua aku rajin..tak macam aku,..errr tapi aku pon rajin jugak sebenarnya..kalau dia buat kuih, akulah yang tolong makannya…kalau aku tak makan, siapa yang nak makan kuih tu kan??? Aku ingat lagi pesan abah, tak baik membazirkan makanan, nanti makanan tu menangis….sebutir berat ibarat setitik peluh petani!...errr tetibe…huhuhu…
So, sesiapa yang nak merasa kuih ni, bleh la carik di mana-mana kedai yang berhampiran dengan lokasi anda..ataupun nak rasa yang pure, singgahla di negeri Kelantan..pasti anda tidak akan kecewa….ok chowww!

No comments:

Post a Comment